מוניטורים אולפניים: כיצד לבחור מוניטורים לאולפן?

בחירת המוניטור הנכון עבור האולפן היא בחירה קריטית אשר תקבע את איכות ההקלטות, המיקסים וכל תוצר אשר תרצו להוציא מהאולפן.

כמובן שיש עוד מרכיבים אשר יקבעו את איכות התוצאה שלכם כגון: ממירים, כרטיס קול, אקוסטיקה וכו’…אבל בסופו של דבר המוניטורים “מתרגמים” את הסאונד מהכרטיס קול החוצה אל האוזניים שלכם – ואתם רוצים שהם יעשו את זה כמו שצריך!

אז איזה מוניטורים אולפניים לבחור? מה הגודל האופטימלי של מוניטור שיתאים לאולפן שלנו? מה ההבדל בין מוניטורים אולפניים ורמקולים טובים? על שאלות אלה ועוד רבות אחרות ננסה לענות במאמר זה.

מוניטורים מסוג Near Field

המוניטורים החשובים ביותר באולפן בין אם ביתי או מסחרי הינם מוניטורים מסוג Near Field,

אלו מוניטורים אשר נועדו לשמיעה מטווח קרוב יחסית של בין מטר לשני מטר, ועל ידי כך לנטרל באופן משמעותי את האקוסטיקה של החדר. מכיוון שמוניטורים כאלה נמצאים קרוב אליך, ניתן להאזין בעוצמה נמוכה יותר, וכך לקבל פחות החזרים מהקירות ועוד שלל תופעות לוואי אקוסטיות לא רצויות.

מה ההבדל בין רמקולים ביתיים למוניטורים אולפניים?

בעוד שרמקולים Hi-Fi סלוניים מנסים לספק סאונד נעים לאוזן, ולפנק את המאזין – מטרתם של מוניטורים אולפניים היא לתת תמונה מדוייקת וניטרלית ככל האפשר. כלומר, מוניטורים אולפניים לא אמורים להדגיש תדרים מסויימים אלא לספק לנו תמונה נאמנה למקור ככל הניתן.

כשאנו יוצרים מוסיקה ואנו רוצים שהיא תישמע טוב על כל מערכת השמעה ולכן עלינו לעבוד על מוניטורים אולפניים “שקופים” ככל הניתן.

מוניטור גדול או קטן? מה בדיוק אני צריך?

בתחום של מוניטורים אולפניים הגודל בהחלט קובע. מוניטורים קטנים לא יוכלו להוציא בסים עסיסיים שאחיהם הגדולים יכולים להפיק (למרות שבשנים האחרונות אנו רואים מוניטורים קומפקטים בעלי אפקט ותוצאה של רמקולים המזכירים את אחיהם הגדולים – אך מדובר רק ביצרני הפרימיום, עם דגמים אקטיביים בלבד.) יחד עם זאת צריך להתאים את גודל המוניטור לגודל החדר. בחדר קטן עדיף לבחור מוניטורים קטנים יותר, משום שחדר כזה לא יוכל להכיל את התדרים הנמוכים של המוניטורים הגדולים יותר. מוניטורים גדולים מידי בחדר קטן יספקו סאונד “בוצי” ויעצימו את המגרעות האקוסטיות של החדר. בחדר גדול יותר עדיף לבחור מוניטורים אולפניים גדולים יותר שיוכלו לתת סאונד עשיר ממלא ועוטף – וגם יותר בסים.

האם ניתן לוותר על מוניטורים אולפניים ולהסתפק באוזניות איכותיות?

לא. אוזניות, איכותיות ככל שיהיו אינן תחליף למוניטורים אלא אביזר משלים. אוזניות מספקות מרחב סטראופוני מוגזם ולא אמיתי, בדרך כלל לא יכולות לספק תמונה מדויקת בתדרים הנמוכים שלא לדבר על כך שממש לא בריא לעבוד באופן שוטף עם אוזניות. אוזניות טובות כן יכולות לספק נקודת התייחסות נוספת על התמונה שנותנים לנו המוניטורים, ובהחלט מומלץ להשתמש בהם לשם כך מידי פעם. להקשיב פעם אחת לפרויקט באוזניות – ולחזור למוניטורים!

על מנת לסדר לכם טיפה את התמונה, להלן סוגי המוניטורים (גדלים):

SMALL לרוב מיועד עבור (ניידות שידור אולפני רדיו ו-BROADCAST)

NEAR FIELD מיועד עבור סוגי אולפנים ביתיים / מסחרים אולפנים קטנים עד בינוניים

MID-FIELD – מיועד עבור סוגי אולפנים ביתיים / מסחרים אולפנים בינוניים עד גדולי

FAR-FIELD – מיועד עבור אולפנים גדולים (כתוספת למערכת מוניטורים בינונית או קטנה), הם בדרך כלל יהיו IN-WALL וכמובן בגרסה הפאסיבית.

SHITBOX – מוניטור רפרנס לכל סוגי האולפנים אשר משמש בדרך כלל ככוכב הצפון של המוניטורים – על מנת לבחון כיצד הקטע ישמע ברדיו או במכשירים הניידים.

שלב ב – לאחר בחירת דגם המוניטורים הינה הצבה נכונה של המוניטורים באולפן

המקום הטוב ביותר להצבת מוניטורים אולפניים הוא על סטנדים ייעודיים, יציבים וכבדים ככל האפשר, מומלץ שמשקל הסטנד יהיה כפול ממשקל המוניטור. יש לקחת בחשבון שכאשר הסטנד לא מספיק יציב, המוניטור יזיז אותו תוך כדי פעולה והתוצאה תהיה תמונת סאונד מטושטשת – בעיקר בתדרים הנמוכים. מחירם של סטנדים למוניטורים אולפניים מתחיל מ-300 שקלים, אך סטנדים איכותיים, כבדים ויציבים יעלו הרבה יותר. לעיתים כדאי יותר להציב את המוניטורים על שולחן יציב מאשר על סטנד נידף ברוח. לצורך כך ישנם פתרונות ייחודיים כגון תומכים אקוסטיים ומייצבים.

אילו מוניטורים לאולפן אנחנו ממליצים?

הערות וטיפים:

אין להשכיב מוניטור אולפני בצורה אנכית (אלא אם צוין אחרת בהוראות היצרן)

גובה הרמקול

לא להתקין רמקול אקטיבי בתוך קיר IN-WALL

עדיף להימנע מלהשתמש בכבלי חשמל תוצרת חוץ וללא ארקה המתאימה לישראל.

במידה ויש למוניטור שלכם ווסת עוצמה או ווסת EQ יש לכוונת בצורה זהה ב-2 המוניטורים, ווסת ה-EQ צריך להיות FLAT ואין להשתמש בו על מנת “לשפר” את השמע.

כיצד למקם את המוניטורים באולפן

 

מה הגובה הרצוי של האוזן ביחס למוניטור באולפן

כיצד למקם סאבוופר באולפן

אהבת את המאמר?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

תגובות בפייסבוק

דילוג לתוכן