בחרו עמוד

סוגי מקרנים וההבדלים.

אי אפשר לחצות את שוק המקרנים , בין אם מדובר במקרנים להעלאת מצגות ובין אם מדובר במקרנים לקולנוע ביתי, מבלי להיתקל מיד בשתי הטכנולוגיות המתחרות בתחום זה: LCD ו-DLP. לכן, כל מי שמחפש לרכוש מקרן – סביר שישאל את עצמו מי משתי הטכנולוגיות טובה יותר, עוד לפני שינסה להבין את פרוש ראשי התיבות.

למרבה הצער, אין תשובה חד משמעית לשאלה הקרדינלית הזאת, משום שלכל אחת משתי הטכנולוגיות יתרונות משלה, ולכן גם אף אחת מן השתיים אינה המושלמת. לכן, כדי לדעת באיזה מקרן לבחור, יש לשאול תחילה: לשם מה הוא מיועד?

ההבדל הטכני בין LCD ל-DLP

LCD (liquid crystal display)  טכנולוגיה זו, מבוססת, בדרך כלל, על שלושה פאנלים נפרדים מזכוכית, שכל אחד מהם מיועד להעביר צבע אחד – אדום, ירוק או כחול – לתמונה הנשלחת למקרן. כאשר האור עובר דרך פאנלי  ה-LCD,  נפתחים ונסגרים פיקסלים מסוימים, כדי לאפשר מעבר, או כדי לחסום את האור, ממש כמו אותו תריס שהיה מקובל פעם בזרקורי-הענק ששימשו ספינות מלחמה כדי לאותת אחת לשניה בשפת המורס.

lcd

DLP (digital light processing)  טכנולוגיה קניינית של חברת טקסס אינסטרומנטס, השונה לגמרי מהטכנולוגיה המתחרה. במקום להשתמש בפאנלים נפרדים לכל צבע, השבב של DLP הוא למעשה משטח מחזיר אור, המורכב מאלפי מראות זעירות, כאשר כל מראה משמשת כמעין פיקסל.

במקרן DLP מופנה האור ממנורת המקרן לעבר משטח ה-DLP, ואילו המראות, הרוטטות מצד לצד, שולחות את האור או לעבר העדשה, או מרחיקה אותו ממנה. במקרני DLPהיקרים יש שלושה שבבי DLP נפרדים, אחד לכל צבע: אדום, ירוק, כחול. אולם במקרניDLP שמחירם מתחת ל-20 אלף דולר, יש רק שבב אחד.

כדי להגדיר כל צבע, מופעלת מעין חוגת-צבעים, הכוללת מסנני כחול, אדום, ירוק ולפעמים גם לבן. חוגה זו מסתובבת בין מנורת המקרן ושבב ה-DLP, משנה ושולחת את הצבע על פי הנדרש.DLP

מקרני 3LCD

שיטת ההקרנה 3LCD הנה מבית EPSON ועל-כן קיימת רק במקרני החברה. יתרון השיטה המושגת באמצעות שימוש ב-3 צ’יפים התורמת לעצמת הצבע באופן שע”פ חב’ אפסון הנה עד פי 3 (!) ממקרני DLP רגילים.

מקרני לד LED

טכנולוגיית ה-LED הגיע גם לעולם המקרנים בשנים האחרונות. נורות לד, להבדיל מנורות להט “רגילות”, ניחנות באורך חיים רב של אלפי שעות עבודה, גורם שיצרני המקרנים LED מדגישים בפרסומיהם. זו עובדה נכונה, אלא שעצמת ההארה (כלומר בהירות התמונה) של מקרנים אלו נופלת בהרבה משל מקרני LCD וכמובן ממקרני DLP, ולכן נמצא טכנולוגיה זו בעיקר במקרנים סיניים מוזלים.

מקרני לייזר Lazer Projectors

אלו מקרנים רבי עצמה, המיועדים לפלח השוק האיכותי בתחום הקולנוע הביתי ועוד. מדובר במקרני פרימיום, המגיעים באיכות Full HD ו/או 4K, עצמות הארה ( Lumen Ansi ) גבוהות ובאופן כללי מספקים איכות הקרנה גבוהה ביותר.

יתרונות הטכנולוגיית לייזר במקרנים

יש לי להדגיש 3 יתרונות עיקריים במקרני לייזר

1. תחזוקה – אין צורך בהחלפת נורות. מקור ההארה הוא 2 קרני לייזר העמידים פי 20 מנורות רגילות, בעוצמות הארה גבוהות שכאלו, של 6000 אנסי לומנס ומעלה. אני נוהג להשוות מקרן לייזר אחד שעלותו גבוהה יותר ממקרן רגיל במשוואה הבאה:

 מקרן לייזר 20,000 שעות עבודה = מקרן רגיל + 2 נורות + מקרן רגיל + 2 נורות + מקרן רגיל + 2 נורות, על פני אותה תקופת זמן שימוש.

ולמה מקרן לייזר אחד שווה ל 3 מקרנים + 6 נורות? בעת שרוכשים מקרן עם נורה רגילה, יש לקחת בחשבון שאחרי החלפת 2 נורות, המקרן מותש ומאבד מהעוצמה, מהזוהר שלו ומהאיכות שלו. בדרך כלל סביב ה 5000 שעות עבודה, שזה אומר החלפת מקרן רגיל + 2 נורות כל 5000 שעות !

ובמקרן לייזר זה לא כך! מקרן לייזר מגיע עם הרבה יותר שעות עבודה מכל טכנולוגייה אחרת. הוא עולה פי 2 אבל מחזיק פי 3 או פי 4 מכל מקרן מתחרה אחר. וחברת EPSON גם נותנת 5 שנות אחריות מלאות כדי לאשש את הטענה שמקרן לייזר מקצועי הוא הפתרון הנכון באולמות אירועים, מוזיאונים, משרד הביטחון, מרכזי מבקרים, מרכזי שליטה ובקרה של הצבא והתעשיות הבטחוניות ועוד…

2. שעות עבודה – היתרון הוא בולט. במקרן לייזר של EPSON אין צורך להחליף נורה כל 1,000-3,000 שעות עבודה כמו במקרנים רגילים של המתחרים. ההתעסקות הרבה יותר מועטה במקרן לייזר, הפרצדורה של הזמנת נורה, המתנה להגעת הנורה, יום החלפת הנורה בהחלט נחסך למי שבוחר במקרן לייזר של EPSON. בתערוכה במוזיאון, בחדר בקרה סודי של משרד הביטחון הדבר הוא קריטי במיוחד !

3. עוצמה ועמידות – אני חייב לציין, שכשהעמדתי 2 מקרנים האחד ליד השני, מקרן לייזר 6000 אנסי לומנס מול מקרן 6000 אנסי לומנס עם נורה רגילה, אני נכחתי לדעת  שמקרן הלייזר הרבה יותר בוהק בפועל, עם צבעים יותר עשירים ורמת ניגודיות הרבה יותר גבוהה. בעוד שמקרנים עם נורה רגילה, המגיעים עם 6000 עוצמת הארה ויחס ניגודיות של עד 1:10,000 בדרך כלל, במקרני לייזר של EPSON הלבן הרבה יותר לבן והשחור הרבה יותר שחור והניגודיות יכולה להגיע ל 1:2,500,000!   פי 250 !  ולכן מקרן לייזר יראה תמיד יותר חזק, עם צבעים הרבה יותר עשירים מכל מקרן מתחרה עם נורה רגילה.

יש לציין גם את עמידות המקרני לייזר. מקרני לייזר נדלקים הרבה יותר מהר בזכות יחידת ההארה המיוחדת וגם עוצמת ההקרנה נשמרת לתקופה הרבה יותר ממושכת ועל פני מספר שנים רב יותר גם אם מפיעילים את המקרן בכל יום 24/7.

טכנולוגיית הקרנה בתלת – מימד

מדובר בטכנולוגיית Mapping המאפשרת להמיר נקודות/תצוגה בעלת שלושה ממדים למשטח דו-ממדי

(3-dimensional points – to a 2-dimensional plane), כגון משטח הקרנה או קיר. ה”טריק” שמאפשרת טכנולוגיה זו הנו למעשה להקנות מראה, תמונה, אשר למרות היותה מוקרנת ע”ג משטח רגיל, דו-ממדי, נראית כתלת-ממדית. יש שיאמרו שמדובר באשליה, אך לחובבי מקרנים באופן כללי וקולנוע-ביתי בפרט – הפרט החשוב שהם אכן יכולים ליהנות מ-3D.

מקרן 3D – כל אחד יכול להרשות לעצמו?

החל משנת 2008 הצלחת הטכנולוגיה הנה כה מרשימה, שלמעשה כיום כל יצרן מקרנים המכבד את עצמו מייצר גם מקרני תלת-ממד בדגמים שונים ובטווחי-מחירים שונים. ריבוי הדגמים והיצרנים בתחום שידורי תלת מימד הנו בעל חשיבות קריטית מכמה סיבות: ראשית, הטמעת הטכנולוגיה בדגמים רבים תורמת לחידושים בתחום ולשיפור מתמיד של איכות ההקרנה ב-3D.

ריבוי הדגמים והיצרנים בתחום מקנה לצרכן חופש רב יותר בבחירת המקרן המומלץ עבורו וכמובן תחום נרחב יותר מבחינת מחיר – החל ממקרני לייזר יוקרתיים בעלות של עשרות אלפי ש”ח, ועד מקרנים מיצרנים מובילים ב-1500 ש”ח. במלים אחרות, המגוון מאפשר כיום לכל אחד ואחת לרכוש מקרן 3D וליהנות משידורי תלת ממד.

מקרן תלת-ממד (3D-ready projectors) – מי צריך ומה החסרונות?

מקרני 3D כאמור תורמים רבות לחוויית הצפייה בסרטים בקולנוע – ביתי, במחשב ועוד. מאחר וניתן למצוא טכנולוגיה זו גם במקרנים רבים בעלי עלות סבירה – הרי אין סיבה שנוותר על הטכנולוגיה במקרן שלנו. כן, גם אם אנו לא מטורפים על קולנוע ביתי – לא תזיק התמיכה של המקרן ב-3D. מדובר אפוא ביתרון טכנולוגי וויזואלי שאין כל סיבה לוותר עליו.

חשוב לדעת שכל תוכן ב-3D – הן בקולנוע והן במקרן הביתי – מתאפשר הלכה למעשה בזכות דיפרנציאציה (שונות, הבדלה) קלה שבין התמונה שרואות שתי העיניים, כלומר על כל עין לקבל מידע מעט שונה כדי שנראה באמת בתלת-מימד. צורך זה מושג כיום (וכנראה גם בעתיד) באמצעות משקפי 3D תואמים, משקפיים ייעודיים המספקים שונות זו לעיניים והמאפשרים את קבלת האפקט התלת-ממדי. זה כמובן לא נורא, אם כי מדובר בהוצאה נוספת ובאופן כללי באביזר נוסף שיש לקחת בחשבון.

איזה מקרן 3D מומלץ לקניה?

אז כיצד מזהים מקרן 3D טוב ומומלץ? מאחר וכיום מקרני ה-3D המיוצרים ע”י יצרנים מובילים (וידועים) הנם טובים, כלומר משלבים אמינות וביצועים טובים – נשאלת השאלה מה בכל זאת יהווה אמת מידה לבחירת מקרן תלת המימד הרצוי? ישנם מספר שיקולים בבחירת מקרן תלת ממד מומלץ:

1. ביצועי המקרן ומפרט טכני

הכלל הראשון בחשיבותו בבחירת מקרן 3D הוא דווקא לא יכולת תלת – הממד שלו, אלא ביצועיו באופן כללי. במלים אחרות, את איכות התמונה לא יקבע ה-3D, אלא ביצועי המקרן הם שיהפכו את התמונה המוקרנת לאיכותית יותר:

א) עצמת הארה (Lumen Ansi). גורם זה הנו חיוני לבהירות התמונה המוקרנת ומכאן חשיבותו. ככל שעצמת ההארה גבוהה יותר, כך תיהנו מתמונה בהירה גם בתנאי תאורה מאתגרים כגון בחדר מואר או בגינה – יתרון חיוני בכל מקרן.

ב) רזולוציה טבעית (Native Resolution). תחום זה קובע למעשה את יחס מימדי התמונה ואת שאלת “כמה” נכנס בתמונה המוקרנת ע”ג משטח ההקרנה. בעוד שמקרנים סיניים זולים בדרך-כלל מציעים רזולוציות נמוכות (VGA וכד’), מקרנים איכותיים מבית מותגים ידועים יספקו רזולוציה איכותית של XGA ומעלה, Full HD ועוד.

ג) יחס-ניגודיות תמונה (Contrast). רכיב טכנולוגי זה קובע את חדות התמונה המופקת ע”י המקרן ועל-כן ברור שיש לו חשיבות רבה, לצד 2 הרכיבים שהוזכרו קודם לכן.

2. יצרן / מותג המקרן

הכלל השני בחשיבותו הנו יצרן המקרן. כן, בדומה לכל תחום בתעשיה ובאלקטרוניקה, ישנם מספר יצרני-על גם בתחום המקרנים, כגוןEPSON, NEC, CHRISTY, SONY, BARCO  ועוד… החשוב לעניינו, שיצרנים אלו מתמחים בייצור מקרנים זה שנים רבות, מגובים בבקרת איכות גבוהה, ידע מצטבר, וכמובן המון ניסיון. יתרונות אלו הופכים, מטבע הדברים, את המקרנים של מותגים אלו לאמינים יותר מכל מני מקרנים זולים המגיעים אלינו מסין או הודו, מרביתם בעלי אמינות בינונית ומטה. לצד האמינות, קניית מקרן 3D מיצרן מוביל גם יבטיח לכם ביצועים טובים יותר וקדמה טכנולוגית מבחינת איכות התמונה. גם בנושא זה, לצערנו, רכישת מקרן סיני לא-מוכר עלולה לאכזב במיוחד מבחינת איכות התמונה – כמובן הן בצפייה “רגילה” והן בתלת-מימד.

PROJECTORS LOGOS