בחרו עמוד

מונחים מתחום האולפן

ADAT

פורמט שנוצר על ידי Alesis והוצג לראשונה בתערוכת NAMM 91. שם הפורמט הינו ראשי תיבות ל- Alesis Digital Audio Tape ועוצב לראשונה לתמסורת אודיו בין מכשירי ההקלטה של Alesis ( שגם נקראו ADAT ) למטרת Sync בין מספר מכשירי הקלטה אך לאחר מכן הופיע פורמט ADAT Lightpipe אשר תמך בהעברה של 8 ערוצי אודיו בתדר דגימה של עד 48kHz דרך כבל אופטי. לאחר מכן פותח פורמט S/MUX המאפשר העברה של 4 ערוצי אודיו בתדר דגימה של עד 96kHZ ( על ידי תמסורת פרללית של 4 זוגות ) בנוסף קיים פורמט התומך בתדרי דגימה של עד 192kHz הנקרא S/MUX4 דרך 2 ערוצי אודיו בלבד ( בדומה ל Optical S/PDIF )

 
AES/EBU-S/PDIF

פורמט AES/EBU ( נקרא גם AES3 )ו- S/PDIF נוצר על ידי “Audio-Engineering-Society” ו- European-Broadcasting-Union”” ופורסם לראשונה ב 1985 ועבר שידרוג ב 1992 וב 2003. גרסת ה S/PDIF מיועדת לתחום הביתי אך תומכת בסטנדרט לחלוטין. הסטנדרט מגיע ב 4 סוגי קונקטורים. 1. מאוזן – מחברי XLR וכבל המכיל שני גידים מפותלים עם התנגדות של 110Ohm מיועד ליישומים מקצועיים. 2. לא מאוזן – מחברי RCA וכבל קואקסיאלי בהתנגדות של 75Ohm מיועד לתחום הביתי ( coaxial S/PDIF ) 3. אופטי – קונקטור מסוג F05 עם כבל מבוסס סיב אופטי גם מיועד לתחום הביתי ( optical S/PDIF) 4. AES-3id קונקטור BNC עם כבל קואקסיאלי בהתנגדות 75Ohm מיועד לתחום הברודקאסט ( גרסה של AES3 ) AES/EBU מאפשר גם העברת Clock בין שני מכשירים דיגיטאליים התומכים בפורמט.

 

MADI

פורמט רב ערוצי המיועד לתחום האולפנים וההגברה המקצועית, ידוע גם כ AES10. מאפשר העברה של 64 ערוצי אודיו בתדר דגימה של 48kHz ב 24bits בכבל יחיד ,מאפשר תמיכה בעד 192kHz על ידי צמצום מספר הערוצים ( בדומה ל S/MUX ADAT ) ובאורך כבל גבוהה במיוחד ( מעולה להקלטת וניתוב ערוצים במופעים חיים ). מגיע בשתי תצורות, האחת מבוססת כבל אופטי עם מחבר מסוג ST1 ( לא תואם F01 כמו ב S/PDIF ). והשנייה בכבל קואקסיאלי עם מחברי BNC בהתנגדות של 75Ohm.