בחרו עמוד

אבולוציית הסראונד

אבולוציית הסראונד

בראשית היו החיים פשוטים: רמקול אחד, ערוץ אחד.  הכל התחיל עם ערוץ אחד של אודיו (מונו): אותות הקול מוקלטים על ערוץ יחיד, אז היה קיים במערכת רק רמקול בודד, היום אם ננגן קטע המוקלט בשיטת מונו, כל הרמקולים יקבלו את אותו אות האודיו.  בסוף שנות החמישים של המאה הקודמת, פרץ לעולם השימוש המסחרי בשיטת הסטריאו, בה מוקלטים אותות האודיו בשני ערוצים (ימין ושמאל), בעזרת מיקום נכון של הרמקולים הקדמיים ומערכת סטריאו איכותית, ניתן להפיק סאונד בעל תחושת עומק, גובה ורוחב (Sound Stage) עם יכולת מיקום במרחב של כלי המוסיקה והזמרים..

 

Surround
במערכת קולנוע ביתי בעלת מספר רמקולים, לכל רמקול יש תפקיד משלו:

סנטר: אחראי על השמעת דיבור / דיאלוגים.

2 רמקולים קדמיים: מוסיקה, אפקטים.

2 רמקולים אחוריים: צלילי אפקטים וצלילי אוירה.

1 (או 2) רמקול סנטר אחורי: צלילי אפקטים ואוירה.

סאב וופר: בס עמוק, אפקטי פיצוצים.

 

Dolby Pro Logic

4 ערוצים: עם חדירת סרטי הקולנוע אל הסלון הפרטי (בעזרת מכשירי וידאו) בשנות ה-80, אומצה שיטת סאונד חדשה שפותחה ע”י מעבדות “דולבי”, בעזרת קידוד מידע נוסף על שני ערוצי הסטריאו הקיימים, הצליחו המפתחים לשדר מידע אל שני רמקולים נוספים: רמקול סנטר וערוץ אפקטים אחורי (שבפועל חובר לשני רמקולים שקיבלו אות זהה). בשיטה זו, הצליחו בפעם הראשונה מהנדסי דולבי, ליצור סביבת קול בעלת אפקט צליל היקפי היוצר תחושה של קולנוע בבית.

בפועל, רוב המידע הקולי, התנקז אל רמקול הסנטר ושני הרמקולים הקדמיים, לכן נדרש שיפור בשיטה (האנלוגית) בכדי להגיע לתחושת סראונד אמיתית.

פורמטי 5.1 ערוצים – קולנוע ביתי אמיתי

 

Dolby Pro Logic II
5.1 ערוצים: בשנת 2000 יצאה לשוק הגרסה המשופרת של הפורמט הוותיק, כאן כבר קיבלו הצרכנים 5 ערוצים מלאים ועוד ערוץ אחד של תדרים נמוכים עבור רמקול הסאב וופר. במקרה זה, עדיין מדובר במקור שמבוסס על הקלטת שני ערוצים אשר מתוכה מצליח מעבד הקול ליצור 5.1 ערוצים עם תחושה ראליסטית של צליל היקפי.

 

Dolby Pro Logic IIx
גירסה נוספת זו של הפורמט, כוללת תמיכה ב-6.1 ערוצים או 7.1 (עם רמקול סנטר אחורי כפול).

 

 

 

 Dolby Digital דולבי דיגיטל
5.1 ערוצים: מכשירי הלייזר דיסק, שהופיעו בארה”ב בשנות ה-90 (במאה ה-20), כללו בתחילה יכולת פענוח בפורמט פרו לוג’יק. בשנת 1995, לראשונה, הוספה יכולת פענוח פורמט אודיו דיגיטלי חדש: דולבי דיגיטל.

להבדיל מפורמט Pro Logic שהתבסס על מקור שהוקלט בשני ערוצים, כלל פורמט דולבי דיגיטל 5 ערוצי אודיו נפרדים שקודדו דיגיטלית (בדחיסה), כך שכל רמקול קיבל את המידע שהוקלט עבורו במקור, בנפרד. כל ערוץ כלל את טווח התדרים המלא (20Hz-20,000Hz).

גם סאב הוופר קיבל ערוץ אודיו משלו אשר כלל רק תדרים נמוכים (20Hz-120Hz) ולכן כונה 0.1 ערוץ. פורמט דולבי דיגיטל הינו פורמט האודיו הנפוץ ביותר בו מקודדים הפסקולים של סרטי DVD כיום.

 

DTS

5.1 ערוצים: חברת Digital Theater System מתחרה בחברת דולבי (ממציאת פורמט הדולבי דיגיטל) מאז אמצע שנות ה-90. הסרט הראשון שיצא בפורמט קול זה היה Jurassic Park שיצא בשנת 1997 במהדורת לייזר דיסק. גם פורמט DTS כולל 5.1 ערוצי קול דיגיטלים בקצב נתונים מעט גבוה יותר בהשוואה לפורמט המתחרה.

 

 

 

DTS :NEO6

5.1 ערוצים: בדומה לפורמט Pro Logic II, גם פורמט זה מסוגל ליצור שישה ערוצי קול מחומר שהוקלט במקור בתצורת סטריאו.

 

DTS 96/24

זהו פורמט ביניים עם איכות אודיו משופרת ביחס ל- DTS המקורי. עם דיוק ברמת 24 ביט מול 16 ביט המקוריים וקצב דגימה של 96kHz – כפליים בהשוואה לפורמט DTS הקודם.

 

 

פורמטים עם 6.1 / 7.1 ערוצים

 

דולבי דיגיטל EX / DTS ES Matrix

6.1 ערוצים: בפורמט זה, יצר מעבד הקול של רסיבר הקולנוע הביתי ערוץ קול שישי משילוב מטריציוני של שני ערוצי האפקטים האחוריים. כך, בעזרת עיבוד מוחכם, נוצר ערוץ רמקול סנטר אחורי “יש מאין”.

 

דולבי דיגיטל Surround EX / DTS-ES

6.1 ערוצים: בשיטה זו, הוסף מידע מקודד עבור ערוץ נוסף, על ערוצי הסאונד הקיימים, כך שמעבד הרסיבר מקבל מידע עבור ערוץ שישי (רמקול סנטר אחורי). לעיתים הועבר ערוץ נוסף זה לשני רמקולי סנטר אחוריים (7.1).

 

 

 

פורמטי אודיו High Definition

 

עם כניסת דור הוידאו באבחנה גבוהה, מתלווה לשיפור באיכות הוידאו גם קפיצה גדולה ברמת האודיו. הפורמטים החדשים מגיעים עם מספר ערוצים רב יותר ובקצב נתונים גבוה מאוד אשר מעלים את תופעות הדחיסה שפגמו באיכות הפורמטים הקודמים (פסקול אודיו בפורמטים החדשים, נושא מידע רב יותר מאשר סרט DVD הכולל וידאו + אודיו יחדיו!).

 

7.1 ערוצים ומעלה

(יתכנו מקרים בהם יגיעו פורמטים אלו גם בתצורת 5.1 ערוצים)

 

Dolby Digital Plus
פורמט אודיו בקידוד משופר, אשר יכול להגיע לקצב נתונים של עד 6.144 Mbit/s ומספר מרשים של 13.1 ערוצי קול. מערכות אשר אינן תומכות בפענוח פורמט זה, יזהו אותו כפורמט דולבי דיגיטל רגיל (תאימות לאחור).

 

Dolby TrueHD
זהו אחד מהפורמטים בהם משתמשים בנגני ה- Blu-Ray החדשים (וגם בנגני HD DVD). פורמט זה הינו עדיין דחוס (בדומה לכל הקודמים לו), אך הוא מסוגל להגיע לרמת המקור (Lossless) עם קצב נתונים גבוה ביותר של 18 Mbit/s (עד פי 35 יותר מפסקול דולבי דיגיטל רגיל).

איכות הצליל עומדת על 24 bit / 96 kHz ומספר הערוצים יכול להגיע עד 14 (למרות שתקן בלוריי מגביל עד 8 ערוצי קול). בהשוואה לפורמטי האודיו הקודמים, ל- TrueHD תהיה בד”כ איכות קול צלולה, מפורטת ומרשימה.

 

 

DTS – Master Audio
כמו מתחרהו מבית דולבי, גם פורמט זה תומך בקצב נתונים אדיר, במקרה הזה בקצב נתונים משתנה של עד 24.5 Mbit/s בדיסקי Blu-ray.

הפורמט הינו דחוס אך בעת ניגון הוא משוחזר ברמה שזהה לאיכות פסקול הסרט המקורי (Lossless). איכות דגימת שני ערוצי האודיו הקדמיים עומדת על 192kHz ו- 96kHz עבור שאר הערוצים עם דיוק ברמה של 24 ביט לכל הערוצים (עד שמונה)

 

 

Dolby Atmos
לשכבת הסאונד הבסיסית התווספה עוד שכבה עליונה – רמקולים על התקרה. מגיע בפורמטים של:

 

f\r\c\s  .Sub.  OH))

5.1.2

5.1.4

7.1.2

7.1.4

9.1.2

Auro 3D
הוא 3D Audio Format. קיימות שלוש שכבות סאונד:

1)    השכבה הבסיסית – סראונד (גובה האוזניים).

2)    גובה.

3)    תקרה.

 

הטכנולוגיה משתמשת בשכבת הסאונד הרגילה (שכבה 1 – סראונד) אשר ממוקססת ב 5.1 ערוצים, ומפענחת אותה לעוד שני שכבות סאונד אשר יושמעו דרך הרמקולים הגבוהים והרמקולים שבתקרה.

לדוגמה, נקח את ערוץ R. ה Auro 3D Engine  שמורכב מ Auro Codec  ומ Auro Matic  עושה Upmixing  כך שערוץ זה יחולק לשלושה חלקים עם פיסות מידע שונות, אשר כולן מתבססות על המידע שבערוץ המקורי R, אשר כל אחד מהם יושמע מהרמקול המיועד לו. מגיע בתצורות של:

 

Home Theater
9.1 (5.1 בשכבת הסראונד, 4 בשכבת Height. – בתצורה זו רק 2 שכבות).

10.1 (5.1 בשכבת הסראונד, 4 בשכבת Height, 1 בתקרה).

 

 

 

 

Cinema
11.1 (5.1 בשכבת הסראונד, 5 בשכבת Height, 1 בתקרה).

13.1 (7.1 בשכבת הסראונד, 5 בשכבת Height ,1 בתקרה).

 

 

תקנים

 

AC3 – הוא התקן המגדיר את פורמט התקשורת הדיגיטלי לדולבי דיגיטל.

 

THX – זהו תקן! (לא פורמט). יכול להיות מושמע בכל סוג פורמט (דולבי דיגיטל, dts וכו’). זוהי טכנולוגיה בה ממקססים את פס הקול בצורה כזאת שהצופה יחוש בכל האפקטים והפרטים הקטנים, כמו שאנשי הסאונד שיצרו את פס הקול התכוונו. שוב – זוהי לא טכנולוגיית הקלטה (פורמט) ,אלא תקן.

 

מה הם התקנים העדכניים להיום?

רסיברים עם הסמכת THX אמורים לספק רמת קול של 85dB SPL עם מרווח נוסף לחריגות של 20dB.

זה דורש, בראש ובראשונה, רכיבי הגברה איכותיים מספיק ברסיבר – כך שהצליל לא יגיע לרוויה בווליום מסויים ולא יסבול מעיוותים. אגב, הגעה לרמת קול של 85dB תלויה גם בגודל החדר ולכן תקן THX מחולק לכמה רמות הנבדלות אחת מהשניה בנפח החדר אותו נדרש הרסיבר למלא בצלילים.

 

קטגוריות בהסמכת THX של רסיברים:

 

THX Ultra 2THX Ultra 2 – על פי הצהרת החברה, תקן זה “מביא את החוויה הקולנועית לחדרי קולנוע ביתי גדולים במיוחד” בנפח של 85 מטרים ומרחק צפיה של 3.6 מטרים או יותר מהמסך.

 

THX Select 2THX Select 2 – התקן הזה מכוון לחדרים בינויים בגודלם – עד לנפח של 56.6 מטרים מעוקבים ומרחק צפיה של כ- 3-3.6 מטרים מהמסך.

 

THX I/S PlusTHX I/S Plus – זהו תקן למערכות שלמות הכוללות רסיבר וסט רמקולים תואם המסוגלות למלא חדר מגורים קטן בו מרחק הצפיה מהמסך נע בין 1.8-2.4 מטרים.

 

בנוסף, בשנים האחרונות, הצטרפה לחבורה הסמכה חדשה ברוח המודרנית:

 

THX Certified MultimediaTHX Certified Multimedia – זהו תקן הנועד למערכות מולטימדיה המוצבות על שולחן העבודה / מחשב / משחקים בחדר.

 

על מנת ליהנות ממלוא האפקט של המוזיקה, הפיצוצים ושאר הצלילים המרכיבים את פסקול הסרט, צריך להעלות את רמת הקול לעוצמה מסוימת, מתחת לעוצמה זו, חלק מהצלילים אינם בולטים ומשכנעים מספיק. אבל, בחלק המקרים, אי אפשר להגביר את הקול לעוצמה המתאימה (למשל, בערב לאחר שהילדים הלכו לישון) ולכן THX הטמיעה מצב Loudness Plus שאמור להדגיש את אותם צליל בס חסרים גם כאשר הווליום נמוך יחסית.